Wednesday, September 3, 2008

Thalassemia lesson #3


2008/9/3 Kadut :

Mostly thalassemia minor ni hidup tak dak masalah besaq, even dlm pemplet depa bagi kata minor ni tak mudah letih pun but aku tak setuju sebab aku pun sama macam hang and Neezat, I'm also a carrier/ thalasemia minor. At times memang akan letih, and bila aku check darah memang Hb aku relatively low and my MCV (ni index utk sel darah merah) even lower masa aku letih2, and kalau tengok darah aku bawah microscope lagi dasat..macam allien punya sel2 aku nampak. At most of the times, tak pulak aku letih sampai x leh buat kerja.. ni org yg tak thalassemia pulak yg letih kerepot.. kat maktab dulu aku X pernah pun sehari yg aku tak pi main bila petang2, lari desa ikut bukit/ kandang babi pun aku habis..dpt nombo 3 lagi dulu..

Anyway utk thalassemia, pemakanan yg baik...yg ada banyak folic acid (boleh ambik pil macam org pregnant ambik) but not too high on iron. Otherwise live like normal, jgn cari alasan tak buat kerja... but kalau letih X nak bini/ bos kacau bolehlah cari excuse kata ada thalasemia. Still keep wt other healthy diet/ lifestyle/sexlife.. bulan posa ni... pi masjid selalu!!


On Thu, Sep 4, 2008 at 12:03 PM, Kadut wrote:

Kalau ngaku ada Thalassemia awai2 nanti kurang menyegat...well ramai yg ada Thalassemia ni at least 10% of our batch pun ada but may not know yet. ramai yg kena berada or berasal dari Mediterranean region, Africa, Indian , China and Southeast Asia, coz ada Thalassemia ni pun ada hikmahnya..protective against Malaria.

Anak aku 2/4 ada jugak thalassemia minor sbb wife aku X dak Thalassemia (TT kahwin Tt..50% chances of getting thalassemia minor but 0% for thalassemia major.

No comments:

Related Posts with Thumbnails