Showing posts with label weight loss. Show all posts
Showing posts with label weight loss. Show all posts

Wednesday, April 28, 2010

rahsia hidup sihat

ada orang yang ajar aku dalam satu sessi senam otak beberapa minggu lalu.. seperti biasa terprovokasi untuk berkongsi.. ;) tapi sebab byk sangat self-talk negatif dalam diri aku, maka aku tak tulis2..

ada bukti berkesan pada diri sendiri ker? nih tgh cuba laa nih.. tak berkesan buat apa nak citer? kan nampak sikit perubahan.. tak malu ker nak kongsi, tengok perut tuh? kalau tak kongsi takleh nak lock ilmu diri.. nak kongsi tapi cuba tolong perut tuh dulu! kan aku sedang buat.. buat jer laa sampai selesai dulu! kalau aku tulis aku lebih clear apa nak buat.. nak berlagak laa tuh! ish.. ye laa takyah tulis..

tapi hari nih aku peduli apa self-talk dlm diri aku.. kalaupun aku tak berjaya, org lain boleh guna dan berjaya.. info tak share tak jadi ilmu.. kan ilmu nih model dari yang dah berjaya.. suka hati aku laa.. cukup merepek..

maka beginilah..

kawan aku pun berkata, "nak kurus nih, pertama mental kena kuat.. mula2 kena suka dengan badan sendiri.. ok sedikit gemuk.. walaupun realitinya 'mak ai peyut, cuma nak buang skit jer.. mental state kena betul.. kena bayangkan badan yg kita nak, walaupun kat cermin tuh badak air madagascar.. kena tau nak kurus pasal apa.. whatever the reason, alasan kena kuat dan beremosi.. malu org kutuk, rasa tak sihat, nak mudah bergerak atau apa saja.. kena tau rasanya macammana.. visual, auditori dan kinestetik.."

"kedua, kena tau kenapa kita jadi camtuh.. bayang2kan zaman kurus dan ingat2kan kenapa kita jadi gemuk.. nih kena clear.. kenapa kita jadi gemuk.. bayangkan juga apa perasaan kita bila orang lain kata kita gemuk dan reaksi emosi kita ketika org bagi gesture yg kata kita nih gemuk.. sama juga.. kenali sub-modalities visual, auditori dan kinestetik.."

ketiga, kawan aku tuh kata mulakan dengan kontrol pernafasan.. berlatih bernafas dengan betul.. bila aku tanya kenapa, dia kata ada kaitan dengan sistem limfa.. kalo sistem darah ada jantung untuk pam, sistem limfa bergantung pada pernafasan dan otot kita.. panjang betul penjelasan dia.. jadi latihannya, tarik nafas dalam, tahan dalam kiraan empat, dan hembus perlahan dalam kiraan dua, buat sepuluh kali, sekurang2nya tiga kali sehari.. dia kata sebab tuh orang yg buat yoga biasanya vegetarian sebab dia tak lapar.. kalau bernafas betul, kita tak rasa lapar.. kata dia.. aku masih bereksperimentasi..

keempat, biasakan makan makanan yang berair.. macam buah2an.. minum air banyak tuh boleh tapi lebih baik flush sistem badan dengan buah2an.. buah2an yang berair tuh bagus katanya, sebab itu sentiasa membantu badan dalam pembersihan.. baru badan berfungsi dengan baik..

dia bagi contoh, "ko tengok semua binatang besar2 tuh, malah dinasour yang paling besar dulu, semuanya herbivor yang karnivor nih kecik2 jer.. tulang tak kuat.."

kelima, jangan makan campur2 dan kena betul.. contohnya kalo makan karbohidrat jangan makan sekali dengan makanan berprotein.. dia bagi contoh itu jer..

dia kata, "sebab karbohidrat tuh dihadamkan dalam medium alkali, protein dihadam dalam medium asid.. ko campur dua2 apa yg jadi? neutral.. bila dah neutral, makanan tak hadam dengan baik.. busuk dalam perut.. tuh kentut busuk.."

isk.. dia suh aku check samail tardmizi tengok camna Nabi saw makan dan minum..

dia sambung, "bukan aku kata jangan makan, tapi jangan masukkan sekali dalam waktu bersamaan.. contoh, makan buah patut perut kosong baru betul.. sebab buah2an bukan dihadam dalam perut tapi dalam usus kecil.. ko makan nasi banyak2 pastu baru makan buah, apa jadi buah tuh dlm perut? busuklah.. tak sempat sampai usus.." aku angguk2 kepala..

keenam, bersenam.. "jangan main ikut2 orang.. ko gemuk kena bersenam macam org gemuk, jangan senam macam org kurus.. lain.. ko senam nak buang lemak, dia senam nak kuatkan otot.. aku kesian tengok org gemuk bersenam sampai tak bernafas, turunlaa banyak kilo, pastuh naik balik berkilo2 lagi banyak.." aku tanya, "senam orang gemuk camna?"

"aerobic?" pitam sekejap otak aku.. dia sambung, "ada dua jenis senam.. aerobik dan anaerobik.. satu tuh bersenam pakai nafas dan satu lagi senam tak sempat bernafas.. org gemuk macam ko nih metabolisme rendah.. kena training metabolisme bagi naik.. so kalo bersenam kena fokus nak naikkan kadar metabolisme bukan nak buang lemak.."

"benda yang paling penting kena ukur ialah detak jantung ko.. maksimun detak jantung kita nih sifir dia 220 tolak umur.. biasanya camtuh.. so kalo umur ko 40, 220-40=180.. tuh maksimum.. bila jantung ko lebih dari tuh, maka ia akan jadi anearobik.. bila anaerobik, badan kita akan pakai gula dalam darah kita sebagai tenaga.. kena ingat sistem saraf kita pakai 2/3 dari gula dalam darah kita.. bila kurang nih yg kita dok rasa pening kepala bila penat.."

"nak buang spare tyre kat perut ko tuh, kena buat aerobic exercise.. kena latih badan ko guna lemak tuh.. jangan bersukan macam nak gila tapi yang kita buang air dan otot kita.. mmg laa turun tapi lemak tuh melekat tak tanggal.."

"err.. macammana aku nak tau masa tuh aerobik ke anaerobik? berapa lama nak exercise tuh?"

"ko pemalas kan? nih elok utk org malas.. senam yang aerobik nih ko patut tak rasa terpaksa.. ko akan rileks jer enjoy.. mula2 ko buat warm-up 15 minit.. pastuh ko buat jer senaman apa2 yg aerobik dalam 20-45 minit.. pastuh ko kena buat cool-down dalam 15 minit.. jangan berenti terus.. jalan2 dulu.. nak tau aerobik ke tak, ko cuba bercakap amsa exercise, selagi ko boleh bercakap maknanya masih aerobik, kalo dah menggelupur tuh anaerobik laa tuh.."

"oo camtuh jer"

"haah.. mental muda tapi badan tua tak guna.. semangat ada tapi takder kudrat, buat apa? boleh?" aku hanya angguk2..






Tuesday, February 10, 2009

How to lose weight gradually?

from: budakkedah@...
date: Tue, Feb 10, 2009 at 1:24 AM
mailing list:

Bila aku tengok gambar kawan-kawan lama dalam facebook, kebanyakannya dah berbadan besar! Kalau tak besar keseluruhannya, part perut mesti fail! Pangkat atau gaji berkadar terus dengan saiz badan or saiz perut! Lagi tinggi pangkat or income, lagi besar badan atau perut! Ini dah jadi trend tapi pendapat aku ’bad trend’. We work hard, making money but years ahead having some health issues. More tragic, no money and no health. What could be more tragic than this? Grrr...

So, nak aku bagitau macam mana nak kuruskan badan tanpa diet? Let me clarify even further. Nak kuruskan badan tapi maintain gaya makan sekarang? Boleh tibai 2-3 keping roti canai pagi-pagi, tengahari pulak tibai briyani, petang jangan lupa cucoq2 apa yang jual tepi jalan, malam boleh makan tomyam, udang celup tepung dan balik terbongkang tidoq tapi di masa yang sama perut makin kempis, badan makin kurus, selera makan bertambah, badan makin sihat and sex drive ehem-ehem? hahaha...Huh..too good to be true, aaight??? But it is true. Aku dah praktis dan buat daripada tahun lepas. Saiz turun daripada L ke M, waist turun daripada 36 ke 32 (seluaq dah kene alter) dan semestinya perut dari one BIG pack ke 4 packs sekarang. If I stand up straight, look down not only could see tip of the ‘iceberg’ but the whole ‘iceberg’. Badan rasa sedap, tengok diri sendiri kat cermin pun rasa puas and of course bila duduk tak asyik-asyik nak angkat baju kat perut! Hehehe...aku bukan nak kutuk orang buncit atau gemuk aaa...thats never my intention cuma nak kasi choice. What it’s gonna be?

Ok. Malas nk ding dong, buang masa bagi hampa dok tertanya-tanya apa dia, macam mana etc. Jawapannya, JOGGING. Kenapa aku pilih jogging? Sebab ni bole buat sendiri, murah dan berkesan. Not necessarily at the gym. Kat taman pun dah boleh. Nak himpun 2 orang untuk main tennis or ping pong pun susah apatah lagi nak main futsal kan. Jogging tu senang tapi teknik kene betul!!

Bila aku cakap jogging, jangan kelam kabut pi beli kasut NIKE, stokin baru, t-shirt, stop watch dan lain-lain. Jangan ambik kunci kereta dulu. Tunggu sat. Tak abih cakap lagi nih. A BIG NO! Don’t get excited! Relek...mula-mula sekali kene jadikan ini habit. This is the most CRUCIAL and the HARDEST part to do but not impossible. It is easy with the right technique. Tak guna hari ni lari 2 kilometer pastu tahun depan pulak baru lari balik. Kaki jadi sakit, muscle cramp. Start with less and less. Try seminggu sekali dan 15 minit tiap-tiap sesi selama 3 bulan. 15 minit tu dah termasuk warm down, so yang betul-betul lari dalam 10 minit jer. Ini je cukup. Tak perlu buat lebih. The idea is to make it as a habit. Aku pun mula dengan lari 7 minit jer. On this phase, don’t bother about your breathing technique, whether you swing your hands right, landing on the right position of foot or even buying new pair of shoes. Secara natural Allah dah ajar kita macam mana nak lari daripada kecik. Ikut je stail tu dulu. Aku ada buat simple table for a reminder (aku attach sebagai panduan). Print it and put where we could see everyday. Soalannya, macam mana nak tau kalau dah jadi habit? Senang ja. Bila kita tak jogging je dalam minggu tu, kita dah rasa resah, kat table tu pun kosong, tak boleh nak tick dan amazingly badan kita pun rasa kurang sedap. Maksudnya dah jadi habit ler tuh. BAGUS! Kalau terlepas satu minggu, minggu depan jangan lupa mesti kene cover balik.

Selepas habis tiga bulan tuh, aku gerenti dah turun berat badan beberapa kilo. Makanya, semangat makin bertambah!! By this time, 10 minit yg dok maintain tu dah tak terasa apa. Kat sini kita boleh choose samada nak tambah kekerapan atau tambah minit lari atau dua-dua. Aku pilih tambah minit lari sebab aku takda masa nak lari dua kali seminggu. Masa ni jugak, kalau terasa nak beli kasut yang lebih sesuai boleh beli. Satu pesanan lagi sekali, yang penting ialah habit. Kalau dah jadi habit, kita akan cari masa untuk luangkan buat habit nih. Tak percaya? Cuba lah buat...aku mula dengan 7 minit, sekarang dah 20 minit. Daripada 0.4 mile ke 1.6 miles now. Tahun ni target 2 kali seminggu and 3 miles. Lepas je tiga bulan tu, definitely kita akan terasa sendiri nak buat research pasal running ni. Macam mana teknik yang sebetulnya etc. Open for discussion.

Ada sesapa tanya macam mana nk kuruskan perut? Hehehe...dah abis lari tadi, badan dok tengah panas lagi, buat le sit ups, pumping ke sikit-sikit kan. Aku buat dua cara. Satu lepas lari aku akan sit-up at least 30 kali. Tiap-tiap hari, aku akan buat sit-up 30 kali. Alah bukan lama pun, paling lama 3 minit. Sebelum nak masuk mandi tu atau sebelum tidoq, buat 30 kali. Macam mana? Boleh check link ni, aku ikut je. InsyaAllah, mujarab!

How to get six-pack abs in 3-minutes


So, itulah cara dia. Tak susah. Ble makan apa nak but at the sama time badan makin kurus. The decision is yours. It’s your call. Action speaks louder than words. Any discussions or questions are more than welcome. Option ni result dia lambat sikit. Kalau nak result cepat, ble buat lipo, plastic surgery or makan la ubat-ubat nak kuruskan badan pastu berak-berak aku no comment!

Muahahaha... have fun.

Regards,
_Haniff


Thursday, January 15, 2009

Wgt loss, and the shaft

from kaduts71@ya...au
date Thu, Jan 15, 2009 at 5:30 PM




Memang betoi kalau U lose weight the length of scud will increase, but its actually and mostly due to less of the penis shaft is burried under the fat/ perut boroi making 'it' looks longer when its actually the same old shaft length.

But of course losing weight also improves the diabetes/sugar control, improves the BP control and aslo improves self-confidence, hence improves the blood circulation to the corpus of shaft...again longer, harder, and durable.

But losing water albeit weight thru dehydration, the same concept doesn't apply but the exercise again may provide the same benefits.

Above all, the are other ways to keep U all happy....stop puffing

Smoking leads to more erectile problems than high cholesterol

5 new things that most ladies don't know

No. 1: Penis Does Have a Mind of Its Own (kadang2 mau, kadang2 x mau cakap)

No. 2: Penis May Be a 'Grower' or a 'Show-er' (can't tell how big it is until its really erected)

No. 3: Penis Is Shaped Like a Boomerang (ladies x remember the shape but can remember 'it' well)

No. 4: You Can Break the Penis (walaupun x bertulang)

No. 5: Most Penises in the World Are Uncut (how lucky our ladies are)
Related Posts with Thumbnails