Wednesday, April 28, 2010

rahsia hidup sihat

ada orang yang ajar aku dalam satu sessi senam otak beberapa minggu lalu.. seperti biasa terprovokasi untuk berkongsi.. ;) tapi sebab byk sangat self-talk negatif dalam diri aku, maka aku tak tulis2..

ada bukti berkesan pada diri sendiri ker? nih tgh cuba laa nih.. tak berkesan buat apa nak citer? kan nampak sikit perubahan.. tak malu ker nak kongsi, tengok perut tuh? kalau tak kongsi takleh nak lock ilmu diri.. nak kongsi tapi cuba tolong perut tuh dulu! kan aku sedang buat.. buat jer laa sampai selesai dulu! kalau aku tulis aku lebih clear apa nak buat.. nak berlagak laa tuh! ish.. ye laa takyah tulis..

tapi hari nih aku peduli apa self-talk dlm diri aku.. kalaupun aku tak berjaya, org lain boleh guna dan berjaya.. info tak share tak jadi ilmu.. kan ilmu nih model dari yang dah berjaya.. suka hati aku laa.. cukup merepek..

maka beginilah..

kawan aku pun berkata, "nak kurus nih, pertama mental kena kuat.. mula2 kena suka dengan badan sendiri.. ok sedikit gemuk.. walaupun realitinya 'mak ai peyut, cuma nak buang skit jer.. mental state kena betul.. kena bayangkan badan yg kita nak, walaupun kat cermin tuh badak air madagascar.. kena tau nak kurus pasal apa.. whatever the reason, alasan kena kuat dan beremosi.. malu org kutuk, rasa tak sihat, nak mudah bergerak atau apa saja.. kena tau rasanya macammana.. visual, auditori dan kinestetik.."

"kedua, kena tau kenapa kita jadi camtuh.. bayang2kan zaman kurus dan ingat2kan kenapa kita jadi gemuk.. nih kena clear.. kenapa kita jadi gemuk.. bayangkan juga apa perasaan kita bila orang lain kata kita gemuk dan reaksi emosi kita ketika org bagi gesture yg kata kita nih gemuk.. sama juga.. kenali sub-modalities visual, auditori dan kinestetik.."

ketiga, kawan aku tuh kata mulakan dengan kontrol pernafasan.. berlatih bernafas dengan betul.. bila aku tanya kenapa, dia kata ada kaitan dengan sistem limfa.. kalo sistem darah ada jantung untuk pam, sistem limfa bergantung pada pernafasan dan otot kita.. panjang betul penjelasan dia.. jadi latihannya, tarik nafas dalam, tahan dalam kiraan empat, dan hembus perlahan dalam kiraan dua, buat sepuluh kali, sekurang2nya tiga kali sehari.. dia kata sebab tuh orang yg buat yoga biasanya vegetarian sebab dia tak lapar.. kalau bernafas betul, kita tak rasa lapar.. kata dia.. aku masih bereksperimentasi..

keempat, biasakan makan makanan yang berair.. macam buah2an.. minum air banyak tuh boleh tapi lebih baik flush sistem badan dengan buah2an.. buah2an yang berair tuh bagus katanya, sebab itu sentiasa membantu badan dalam pembersihan.. baru badan berfungsi dengan baik..

dia bagi contoh, "ko tengok semua binatang besar2 tuh, malah dinasour yang paling besar dulu, semuanya herbivor yang karnivor nih kecik2 jer.. tulang tak kuat.."

kelima, jangan makan campur2 dan kena betul.. contohnya kalo makan karbohidrat jangan makan sekali dengan makanan berprotein.. dia bagi contoh itu jer..

dia kata, "sebab karbohidrat tuh dihadamkan dalam medium alkali, protein dihadam dalam medium asid.. ko campur dua2 apa yg jadi? neutral.. bila dah neutral, makanan tak hadam dengan baik.. busuk dalam perut.. tuh kentut busuk.."

isk.. dia suh aku check samail tardmizi tengok camna Nabi saw makan dan minum..

dia sambung, "bukan aku kata jangan makan, tapi jangan masukkan sekali dalam waktu bersamaan.. contoh, makan buah patut perut kosong baru betul.. sebab buah2an bukan dihadam dalam perut tapi dalam usus kecil.. ko makan nasi banyak2 pastu baru makan buah, apa jadi buah tuh dlm perut? busuklah.. tak sempat sampai usus.." aku angguk2 kepala..

keenam, bersenam.. "jangan main ikut2 orang.. ko gemuk kena bersenam macam org gemuk, jangan senam macam org kurus.. lain.. ko senam nak buang lemak, dia senam nak kuatkan otot.. aku kesian tengok org gemuk bersenam sampai tak bernafas, turunlaa banyak kilo, pastuh naik balik berkilo2 lagi banyak.." aku tanya, "senam orang gemuk camna?"

"aerobic?" pitam sekejap otak aku.. dia sambung, "ada dua jenis senam.. aerobik dan anaerobik.. satu tuh bersenam pakai nafas dan satu lagi senam tak sempat bernafas.. org gemuk macam ko nih metabolisme rendah.. kena training metabolisme bagi naik.. so kalo bersenam kena fokus nak naikkan kadar metabolisme bukan nak buang lemak.."

"benda yang paling penting kena ukur ialah detak jantung ko.. maksimun detak jantung kita nih sifir dia 220 tolak umur.. biasanya camtuh.. so kalo umur ko 40, 220-40=180.. tuh maksimum.. bila jantung ko lebih dari tuh, maka ia akan jadi anearobik.. bila anaerobik, badan kita akan pakai gula dalam darah kita sebagai tenaga.. kena ingat sistem saraf kita pakai 2/3 dari gula dalam darah kita.. bila kurang nih yg kita dok rasa pening kepala bila penat.."

"nak buang spare tyre kat perut ko tuh, kena buat aerobic exercise.. kena latih badan ko guna lemak tuh.. jangan bersukan macam nak gila tapi yang kita buang air dan otot kita.. mmg laa turun tapi lemak tuh melekat tak tanggal.."

"err.. macammana aku nak tau masa tuh aerobik ke anaerobik? berapa lama nak exercise tuh?"

"ko pemalas kan? nih elok utk org malas.. senam yang aerobik nih ko patut tak rasa terpaksa.. ko akan rileks jer enjoy.. mula2 ko buat warm-up 15 minit.. pastuh ko buat jer senaman apa2 yg aerobik dalam 20-45 minit.. pastuh ko kena buat cool-down dalam 15 minit.. jangan berenti terus.. jalan2 dulu.. nak tau aerobik ke tak, ko cuba bercakap amsa exercise, selagi ko boleh bercakap maknanya masih aerobik, kalo dah menggelupur tuh anaerobik laa tuh.."

"oo camtuh jer"

"haah.. mental muda tapi badan tua tak guna.. semangat ada tapi takder kudrat, buat apa? boleh?" aku hanya angguk2..






2 comments:

kak lia said...

MasyaAllah!.... Bila ahkak cari penulis blog, tak sanka sungguh kecit nua dunia nih....

Axis Capital Holdings Limited said...

Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

pengkhususan Syarikat.
1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

Related Posts with Thumbnails